Besättningarna får fiska

Medan många råvarurelaterade marknader boomar är det dystert på fraktmarknaden för olja och oljeprodukter. I augusti sa Frontlines VD Jens Martin Jensen att de undvek vissa affärer då det var bättre att ankra upp fartyg, sänka hastigheten och låta besättningen ”fisk lite”. Sedan dess har det blivit värre.

Fraktmarknaden är notoriskt volatil, även i jämförelse med råvarumarknaderna. Volatiliteten kommer av att både efterfrågan och utbudet är oelastiska. Dagshyran på spotmarknaden för en supertanker har kollapsat 98% från rekordet på nästan $188000 i juli 2008 till knappt $4000 idag. Orsakerna finns både på utbuds- och efterfrågesidan.

Utbudet av frakt, d.v.s. det totala tonnaget, har stigit kraftigt de senaste åren och verkar fortsätta stiga de närmaste åren. Det beror på att nya supertankers, beställda under råvaru- och fraktboomen 2008, först nu når marknaden. Dessa långa ledtider och låga rörliga kostnader gör utbudet oelastiskt. Ett sätt att minska utbudet är att ankra upp fartyg och att sänka seglingsfarten. Sedan 2008 har 10% av råolje- och oljeproduktfartygen ankrats upp; totalt är nu omkring 27% uppankrat enligt de senaste siffrorna i Bloomberg. Dessutom har snittfarten på fartygen minskat med 2 knop till under 10 knop.

Efterfrågan på frakt beror på hur mycket olja som behövs, var den finns och var den används. De senaste åren har västvärlden och USA minskat sin konsumtion medan utvecklingsländerna ökat sin. USA ligger längst från Mellanöstern och har störst transportbehov per enhet olja. Samtidigt importerar USA allt mer olja från Kanada genom pipelines. Detta har hållit igen efterfrågan på oljetransporter till sjöss. Under 2009 och början av 2010 användes supertankers för lagring av olja eftersom contangon var så kraftig vilket gav en tillfällig extra efterfrågan. I och med minskande contango har lagring på tanker minskat. Enligt Dow Jones Newswires senaste sammanställning har mängden råolja i ”flytande lager” minskat från 80 miljoner fat i början av sommaren till omkring 30 miljoner i september/oktober.

Orsakerna till de låga fraktraterna för olja står alltså delvis att finna i specifika omständigheter för fraktmarknaden. Men obalansen indikerar också att bland råvarumarknaderna är energimarknaderna de mest välförsedda.

Om Anders Blomqvist

Arbetar med kapitalförvaltning på Ålandsbanken Sverige AB, bland annat som förvaltare av Ålandsbanken Commodity Fund.
Det här inlägget postades i Bensin, Eldningsolja, Råolja. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s