Behövs terminer på äppeljuice?

Inom kort planerar Minnesota Grains Exchange (MGE) att lansera en ny termin på äppeljuicekoncentrat (AJC; den motsvarande terminen på apelsinjuice – frozen concentrated orange juice FCOJ – handlas på NYBOT). AJC kommer att listas på CME’s ”Globex” och kommer därmed vara elektroniskt tillgänglig för alla de som handlar amerikanskt listade råvaruterminer idag.

Vilka terminsmarknader finns? In boken The economic function of futures markets där Jeffrey Williams omarbetat sin avhandling från Yale diskuteras frågan i detalj. I princip krävs en produkt som kan standardiseras eller relateras till en standardiserad variant samt att prissvängningarna har tillräckligt stor ekonomisk inverkar på producenter och konsumenter. Vidare krävs att det inte finns någon annan alltför snarlik marknad som i stället kan användas för prissäkring. Eftersom god likviditet gynnar alla marknadsdeltagare är terminsmarknader typiska ”the-winner-takes-it-all”. Detta gör att det finns väldigt få terminsmarknader i världen. Exempelvis har CBOT:s etanoltermin ännu en begränsad likviditet; många kan finna det effektivare att använda majs- och bensinterminerna för sin prissäkring då dessa är mer likvida.

Kommer äppeljuice bli en intressant marknad för råvaruinvesterare? Två huvudkriterier torde finnas: likviditet nog och tillräckligt antal hedgare. Dessa faktorer hör dock samman. Närvaron av hedgare gör att det uppstår premier i marknaden vilket i sin tur lockar investerare – så kallades spekulanter – som är beredda att bära prisrisk och därmed öka likviditeten i marknaden givet att premierna är stora nog. Med likviditet avses här att det alltid finns stor volym av köpare och säljare samt att skillnaden mellan deras köp- och säljpriser är liten.

MGE och deras market maker anser att förutsättningarna för äppeljuiceterminer finns. Traditionellt har forwardkontrakt direkt mellan producent och användare använts. Dock är den ensidiga kreditrisken problematisk och industrin har själva kommit med förfrågan till MGE om de kan lista en äppeljuicetermin! Årligen omsätter äppeljuiceindustrin i världen över tre miljarder USD och market makern uppskattar att den öppna balansen kan komma att bli den dubbla jämfört med apelsinjuice. Vi råvaruinvesterare väntar med spänning!

Om Anders Blomqvist

Arbetar med kapitalförvaltning på Ålandsbanken Sverige AB, bland annat som förvaltare av Ålandsbanken Commodity Fund.
Det här inlägget postades i Apelsinjuice, Terminsstruktur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s