Världens problem andra än Cushing?

Sedan vi senast kommenterat prisanomalin på råolja, exempelvis mellan WTI och den sjöburna louisianaoljan, har prisskillnaden mellan WTI och andra oljebenchmark nått nya höjder:

Detta trots ytterligare fall i lagernivåerna i Cushing, leveranspunkten för WTI:

De minskade lagren beror på att man sedan en månad har kört olja på lastbil till en ganska närliggande Catoosa utanför Tulsa varifrån oljan kan skeppas på mindre floder ner till Louisiana där priserna är klart högre. Därmed kan man tycka att prisskillnaden tämligen snabbt borde börja krympa, men istället nåddes alltså nya rekord förra veckan. Enligt en ganska nyligen publicerad artikel i Financial Times beror det på att problematiken är vidare än bara Cushing. Det är hela amerikanska Mellanvästern som har ett överskott på olja och stora inflöden från en ökad produktion i Nord-Dakota och Kanada. Ser vi på lagerstatistiken från amerikanska energidepartementet så visar den just detta överskott:

Så när minskar eller till och med försvinner prisskillnaden? Det beror inte bara på råoljelagren i Mellanvästern utan också på vad vi jämför med. Senaste tiden har terminstrukturen för både bensin, eldningsolja och brentolja gått in i allt brantare backwardation vilket antyder brist på nästan all annan olja och oljeprodukter. Därmed skulle överskottet på råolja i Mellanvästern vara undantaget och regeln istället vara en global brist på olja och oljeprodukter!

Om Anders Blomqvist

Arbetar med kapitalförvaltning på Ålandsbanken Sverige AB, bland annat som förvaltare av Ålandsbanken Commodity Fund.
Det här inlägget postades i Bensin, Eldningsolja, Råolja, Terminsstruktur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s